A 2020-as covid időszak közben után, jelentősen megnőtt az igény az online kereskedelemre. Sok, addig csak fizikai boltban értékesítő cég döntött úgy, hogy belép az online piactérre. Ezt megtehetik a Facebook vagy Google által kínált „piactereken”, vagy választhatják azt, hogy saját online boltot, egy webáruházat nyitnak.
Egy ilyen egyedi webáruház készítése azonban nem mindig olyan egyszerű, mint azt gondolnánk. Rengeteg szempontot kell figyelembe venni, majd döntést hozni, hogy melyik irányba induljunk el. Ezek a döntések pedig jelentősen befolyásolhatják, hogy mekkora összeget is kell befektetni. Csak, hogy érzékeltessük a döntés súlyát: ezek a költségek éves szinten 100.000 Ft-tól az egyszeri több 10 milliós kezdő költség és havi több 100.000 Ft-os költésig is terjedhetnek.
A fejlesztés első fontos kérdése, hogy valójában mire is szeretnénk használni azt az áruházat. Jó lesz-e nekünk egy bérelt bolt, ahol pár termékünket tudjuk árulni, viszont nekünk kell igazodni a webáruház adta lehetőségekhez, vagy sok terméket szeretnénk árulni, bonyolult kategóriarendszerrel, egyedi kedvezményrendszerrel és a saját folyamatainkhoz szeretnénk igazítani az eladást, nem szeretnénk kompromisszumokat. Ebben ez esetben jöhet az egyedi webáruház készítés.
Abban az esetben, ha az online „piactér” csak egy kiegészítő lehetőség számunkra, hogy a kis darabszámú termékünket elérhetővé tegyük, akkor többnyire elegendő, ha keresünk az interneten egy olyan céget, akik azzal foglalkoznak, hogy egy minimális havidíjért rendelkezésünkre bocsátanak egy webáruházat. Ilyenkor tényleg csak minimális testreszabási lehetőségünk van, megadhatunk egy színvilágot, feltölthetünk egy logót és a megjelenés az marad egy standard mások által is használt formátum. A fejlesztők elmondják milyen termék tulajdonságokat tölthetünk fel, megadhatjuk, hogy mennyibe kerül egy termék, esetleg, ha nem alap csomagot választunk, akkor kaphatunk kedvezmény rendszert, online fizetési lehetőséget, de ebben az esetben is nekünk kell igazodni a szolgáltatóhoz, nem biztos, hogy a saját bankunk szolgáltatása elérhető lesz. Csomagtól függően változik, hogy mennyi terméket tölthetünk fel.
Összefoglalva, kapunk egy nagyon alap funkcionalitású webáruházat, ahol korlátozva van sok minden és nekünk kell igazodnunk a fejlesztők által kitalált és megvalósított folyamatokhoz. Drágább csomagoknál már lehetőségünk van külső rendszerekhez kapcsolódni, de itt is jellemzően a fejlesztők által megszabott formátumban, ami nem minden esetben illeszthető a mi rendszerünkhöz. Ha valamilyen egyedi funkcióra van szükségünk, az nem biztos, hogy bekerülhet a jövőbeni funkciók közé és ha olyat találtunk ki, ami a fejlesztők számára is érdekes, akkor is kérdéses, hogy ennek mennyi lesz az átfutási ideje és hát ezt utána nagy valószínűséggel mások is meg fogják kapni, nem csak a számunkra lesz elérhető.
És hát akkor miért is lehet nekünk szükségünk egy egyedi webáruház készítésére? Erre az lehet a válasz, hogy mert nagyot mertünk álmodni, mert megvannak a saját korábban kifejlesztett rendszereink és ezeket az adatokat, lehetőségeket nem szeretnénk elveszíteni.
Egy egyedi webáruház esetén a legfontosabb, hogy kapunk egy olyan támogatást, ami mögött több éves tapasztalat van, segítséget kapunk az igényeink pontos felmérésében, a folyamatok kialakítása az a mi igényeink szerint történik.
A webáruházunk megjelenése nem „egy a tucatból” lesz, hanem a mi elképzeléseink szerint megálmodott. Nem leszünk korlátok közé szorítva.
Ha az egyedi webáruház fejlesztést választjuk, akkor is az esetek többségében valamilyen már létező webáruház motorra fog épülni a mi áruházunk, ha nem így történne, akkor a költségek nagyon elszabadulnának. Viszont ez a motor lehetőséget nyújt arra, hogy a minden webáruházban ugyanúgy működő funkciók mellé felépítsük azt, amit megálmodtunk. Vállalatirányítási, raktárkezelő szoftverünkből érkező termék, készlet-és partneradataink a rendelkezésünkre fognak állni, a megfelelő szinkronizáló interface-eken keresztül. A webáruházban leadott rendelések is bekerülnek ezekbe a rendszereinkbe, így nem kell új számlázási rendszerben gondolkodnunk, mert használhatjuk a már meglévő rendszerünket. A cég által szerződött bank fizetési szolgáltatását is használhatjuk, vagy akár választhatunk több univerzális online fizetési szolgáltatást is. Ha már szerződve vagyunk szállító partnerekkel, akkor lehetőségünk van az ő rendszereikkel is integrálódni, így a teljes folyamat akár automatizálható, a termék kereséstől odáig, hogy raktárban megkapják a kollégák mit kell összecsomagolniuk.
Amikor enterprise megoldásban gondolkodunk, nagyon sokat számítanak a rendelkezésre álló marketing eszközök, melyek segítségével pontos képet kaphatunk vevőink vásárlási szokásairól, láthatjuk mit néztek meg, melyik termékekre kíváncsiak, jellemzően milyen idősávokban, napokon vásárolnak. Ezekből az adatokból aztán készíthetünk újabb marketing stratégiát és reklám kampányok, akciók, kuponok formájában tovább ösztönözhetjük a vásárlókat, hogy a mi áruházunkat válasszák.
Az ügyfelekkel történő kapcsolattartás szintén egy sarkalatos pontja az online kereskedelemnek. A vevőtörzs növekedésével egyre hatékonyabb lehetőség a hírlevélküldés. Ez mindig egy bonyolult kérdés. A webshop alapból képes lehet üzenetküldésre, de ha ezzel a megoldással küldünk tömeges levelet az ügyfeleinknek, nagyon hamar kerülhet a címünk spamlistára, ezt elkerülendő érdemes ismét az interface-ek világa felé fordulni és összekapcsolni a rendszerünket egy célszoftverrel és így elkerülhetjük a saját címünk spamlistára kerülését. A dobozos vagy bérelt webáruházak esetén meg van kötve a kezünk, míg egyedi fejlesztést választva sokkal rugalmasabb megoldásokat használhatunk.
Szintén nagyobb ügyfélszám esetén kerülhet elő a törzsvásárlói programok lehetősége. Ilyenkor ügyfeleink vásárlásaik után pontokat gyűjthetnek, egy-egy akció keretében bizonyos termékek vásárlásával szintén extra pontokat oszthatunk, amiket később levásárolhatnak. Az ilyen jellegű akciók, sokakat megmozgatnak. Sokéves tapasztalat azt mutatja, hogy sokkal olcsóbb és hatékonyabb a régi vásárlókat megőrizni, mint új vásárlókat bevonzani. Az ilyen törzsvásárlói programok a bérelhető áruházak esetén magasabb díjcsomagokban érhetőek el, viszont a begyűjtött adatok teljeskörű kihasználására sokkal több lehetőségünk nyílik egyedi fejlesztés esetén.
Van még egy nagyon fontos különbség az egyedi, számunkra fejlesztett webáruház és a bérelt között.
Ez pedig az adataink tárolása.
Abban az esetben, ha bérlünk egy áruházat, adataink a szolgáltató szerverén lesznek tárolva a többi bérlővel egy helyen. És hát az ördög nem alszik. Ezzel szemben, ha saját áruházat üzemeltetünk, akkor az adatok vagy a saját szerverünkön, vagy a saját felhő tárhelyünkön lesznek tárolva, ahol rajtunk kívül más nem férhet hozzá az adatokhoz.
Az esetek többségében a kis-és középvállalkozások számára az egyedi webáruházak fejlesztése túl nagy költséggel jár. Számukra ideális megoldás a piacon fellelhető, szolgáltatásként igénybe vehető webáruházak választása. Ha ebbe az irányba indul el egy vállalkozás, egy idő után eljuthat arra a szintre, hogy a tovább fejlődését akadályozhatja a kevésbé rugalmas megoldás, ekkor célszerű elgondolkodni azon, hogy mennyi idő alatt térülhet meg egy egyedi webárhuzás készítése.
Amennyiben már a kiinduláskor is látszik, hogy megtérül egy egyedi fejlesztés, célszerű beruházni, mert így sokkal rugalmasabb módon teljesen a saját igényeink szerint valósíthatjuk meg amit megálmodtunk.
Mi az ALLWIN-nál több éves tapasztalattal rendelkező kollégáink segítenek a megrendelő igényeinek minél pontosabb megfogalmazásában és utána az igényeknek leginkább megfelelő webáruház motor kiválasztásával elkészítjük azt az online áruházat, ami mind a megrendelő, mind az ő ügyfelei megelégedésére fog szolgálni.